Veelgestelde vragen
Heb je een vraag? Hieronder vind je de antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen over het huren van een nieuwbouwwoning. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de verhuurmakelaar via de contactgegevens in de footer.
Algemeen
Zodra de verhuur is gestart kun je online inschrijven voor de woning van jouw voorkeur. Je kunt dan het aanbod bekijken via het menu bovenaan de pagina. Kies voor de woningzoeker of voor het totaaloverzicht om de details van de woningen te bekijken. Als je een account hebt aangemaakt, krijg jij als eerste te horen wanneer de inschrijving start!
Op de homepagina van de website staat een huurprijsrange weergeven. Dit is een minimale en maximale schatting van de huurprijzen van de woningen tijdens de oplevering van het project. Wij maken deze inschatting omdat huurprijzen ieder jaar worden geïndexeerd. Door de huurprijzen in te schatten op het moment van oplevering, worden de huurprijs indexaties per jaar in de schatting meegenomen. Op het moment dat de verhuur start, worden de definitieve huurprijzen per woning bekend.
Naast de huurprijs betaal je maandelijks servicekosten voor het onderhoud van de algemene binnen- en buitenruimten. Dit is een voorschot van € 65,00 per maand.
Je elektrarekening is lager dan normaal, doordat iedere woning de beschikking heeft over 3 zonnepanelen, aangesloten op de individuele elektriciteitsmeter. De warmte en het warm tapwater wordt geleverd door KIN Duurzaam, hiermee dient een separate overeenkomst te worden gesloten. De tarieven zijn gelijk aan de maximale ACM tarieven, circa € 125,00 per maand (prijspeil 2024). Dit wordt niet aan de verhuurder betaald maar aan de leverancier: KIN Duurzaam.
De afbeeldingen zijn Artist Impressions. Bedoeld om je een indruk te geven van hoe een woning er uit kan zien. Het is niet per se een weergave van de door jou gekozen woning. De woningen worden opgeleverd met een moderne badkamer, keuken en toilet. De indeling van de woning zie je op de plattegrond bij de woning. De plattegronden worden gepubliceerd zodra de verhuur start.
Je bent vast erg nieuwsgierig hoe de woningen eruit komen te zien. Om je alvast een beeld te geven van het uiteindelijke resultaat, geven wij een impressie. Het gaat hierbij om zogenaamde Artist Impressions, de interpretatie van een digitaal artiest dus. Deze worden gemaakt volgens de richtlijnen van het opleveringsniveau maar zullen ook elementen bevatten zoals wandbehang, meubilair en andere aankleding die je niet in de woning terugvindt bij de oplevering. Het is voorlopig niet mogelijk om de woning te bezichtigen, omdat de woningen op dit moment in aanbouw zijn. Je kunt natuurlijk wel even langs de locatie rijden, de woningen zijn zichtbaar vanaf de openbare weg.
Wij benadrukken dat je de woning accepteert en het huurcontract tekent vanaf de plattegrond. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de foto, plattegrond en advertentie.
De verwachte oplevering van de woningen is rond de zomer van 2024. Vele professionals op de bouw zijn dagelijks bezig om deze mooie woningen op tijd op te kunnen leveren. Maar er kunnen onvoorziene omstandigheden zijn die de bouw vertragen. Hierbij kun je denken aan weersomstandigheden zoals harde wind of vorst, maar ook het aanleveren van afbouwmateriaal.
Wil je graag weten wanneer de verhuur start? Blijf dan op de hoogte via deze pagina en schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Dan mis je nooit meer een update en ben je er meteen bij zodra de verhuur van start gaat.
Toetsing en inkomen
Voor het huren van woningen type A, C, en D is de verhuur gebonden aan de regels van de huisvestingsverordening van de Gemeente Den Haag.
Woon je alleen? Dan is je belastbaar jaarinkomen minder dan € 62.191.
Bestaat jullie huishouden uit 2 of meer personen? Dan is het belastbaar jaarinkomen minder dan € 82.921.
De huisvestingsvergunning kun je pas aanvragen bij de gemeente nadat je de getekende huurovereenkomst hebt ontvangen.
Wij hanteren een inkomensnorm om je minimale inkomen te berekenen. Je bruto inkomen dient minimaal 3,5 a 4 keer de maandhuur te zijn.
1 contractant | 3,5 x de huur |
2 contractanten | 4 x de huur |
Gepensioneerden | 3,5 x de huur |
Let op: De middenhuurwoningen zijn bedoeld voor de middeninkomens ( 1 tot 2 keer modaal). Het maximum (gezamenlijk) jaarinkomen voor de middenhuur woningen ligt op € 80.000.
Het tweede inkomen kan voor 100% worden bijgeteld.
Wegens de extra risico’s die een garantstelling met zich meebrengt is dit helaas niet mogelijk. Het is van belang dat de huurder(s) zelf voldoen aan de inkomensrichtlijnen. Het inkomen van de eventuele partner telt hierbij voor 100% mee.
Omdat een huurcontract wordt aangegaan voor minimaal 1 jaar, is het belangrijk dat je ook op langere termijn de huur kunt betalen. Daarom kunnen wij alleen rekening houden met inkomen uit een vast dienstverband (minimaal 12 maanden). Het is dus niet mogelijk om met een flexibel arbeidscontract een woning te huren.
Nee, voor deze woningen is het niet mogelijk om huurtoeslag te ontvangen.
Inschrijven
Er zijn twee verschillende momenten om documenten aan te leveren, namelijk tijdens de inschrijving (bij start verhuur) en na de toewijzing (als je bent geselecteerd voor een woning). De documenten die je moet aanleveren zijn afhankelijk per arbeidssituatie en woonsituatie. De aanlevering van documentatie gaat via Datakeeper.
Bij de volgende woon- en werksituatie dien je naast je Datakeeper inschrijving de volgende documenten te uploaden:
Werksituatie loondienst:
- Werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden)
Werksituatie zelfstandig ondernemer:
- Aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen 2 jaar
- Jaarrekening (door account geaccordeerd) en/of IB60 van de afgelopen 2 jaar
In de toetsingsfase:
Woonsituatie huur
- Verhuurdersverklaring
Woonsituatie koop
- Hypotheekhouderverklaring
Je hoeft geen inschrijfkosten te betalen en er zijn/is geen bemiddelingskosten/courtage.
Als de verhuur is gestart vind je de inschrijving in jouw account. Via de button: inschrijven of inloggen kom je in jouw account. Binnen deze beveiligde digitale verhuuromgeving neem je vervolgens een aantal stappen om in aanmerking te komen voor een woning. Als je een account hebt aangemaakt, word je op de hoogte gehouden van alle trends en ontwikkelingen over huren in Erasmusveld.
Aan de hand van de inkomenseis, woningvoorkeuren, beschikbaarheid, volledigheid van je dossier en finale credit check worden de woningen toegewezen aan de best passende kandidaat. Bij gelijkwaardige kandidaten op een woning, gaan wij een lotingsysteem toepassen.
Zodra de inschrijvingsperiode is gesloten, worden alle dossiers beoordeeld. Je ontvangt van ons nader bericht per e-mail of de woning voorlopig aan je is toegewezen. Mochten na deze eerste inschrijving nog woningen beschikbaar zijn, geldt vervolgens de volgorde van binnenkomst. Alleen compleet ingevulde inschrijfformulieren inclusief alle gevraagde bijlagen zullen in behandeling worden genomen.
Datakeeper
Bekijk de Datakeeper brochure
BPD Woningfonds heeft ervoor gekozen om de gegevens via Datakeeper te laten controleren omdat dit veilig is voor alle partijen.
Met Datakeeper verzamel je jouw persoonlijke gegevens op een veilige manier op websites van de overheid, waar deze informatie reeds bekend is. Datakeeper begeleidt je tijdens dit proces. Je logt bij de meeste bronnen in met je DigiD, of scant bijvoorbeeld ook je NFC chip van je identiteitsbewijs om je identiteitsgegevens op te halen.
Nadat je je gegevens hebt opgehaald, heb je de keuze om de verzamelde informatie door te sturen naar je makelaar om in aanmerking te komen voor een huurwoning. Je kunt in de samenvatting van je dataverzoek alle gegevens bekijken en bepaalt zelf of je de informatie doorstuurt. Daarna staan je gegevens in je Datakeeper app opgeslagen, waar alleen jij bij kunt. Zo heb je altijd je gegevens bij de hand.
• Datakeeper behoudt een overzicht van al je dataverzoeken, zo weet je altijd met wie je wat gedeeld hebt.
• Het bespaart je tijd, je hebt zo al je je gegevens bij elkaar verzameld zonder dat je je papieren administratie hoeft uit te pluizen.
• Je upload of verstuurt nooit meer het verkeerde document omdat je met Datakeeper precies weet welke gegevens van je gevraagd worden.
• Je kunt je data hergebruiken wanneer je een auto wilt huren of je identiteit moet bevestigen
Klik hier voor de Algemene Voorwaarden van Datakeeper
Om je dataverzoek in de Datakeeper app te kunnen versturen heb je je bankgegevens, je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord en je identiteitsbewijs nodig. DigiD verplicht sinds 30 januari 2023 de sms-controle. Inloggen met alleen je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle aan hebt staan en vraag deze aan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om met de DigiD app in te loggen bij de Belastingdienst, UWV en Mijn Overheid. We werken nog aan een koppeling met de DigiD app.
Datakeeper begeleidt je langs meerdere bronnen waar financiële gegevens over jou beschikbaar zijn. Ook je identiteits- en adresgegevens worden opgevraagd.
1. Identiteit
Je haalt je identiteitsgegevens op via de NFC-chip in je paspoort of ID-bewijs. Mocht je chip en daardoor het scannen onverwachts niet werken, dan word je naar een ander scherm geleid waar je foto's kunt maken van je identiteitsbewijs.
2. Je bank
Je haalt je bankgegevens zoals je IBAN en naam op bij je bank. Dit doe je gemakkelijk door bij je bank in te loggen en je IBAN te selecteren. Ook kun je bij je bank je woonlasten betalingscheck ophalen, dit zijn je betaalde vaste lasten van de afgelopen 12 maanden zoals je huur, VVE of hypotheek.
3. Belastingdienst
Je haalt je inkomensverklaring op bij de belastingdienst. Hierin staan gegevens over inkomen van het afgelopen jaar.
4. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV) kan je jouw actuele salaris inzien. Je werkgever dient elke maand je verdiende bedrag aan te geven, waardoor deze informatie voor jou beschikbaar is.
5. Mijnpensioenoverzicht.nl
Je vindt al jouw pensioeninformatie op Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht om deze gegevens voor jou toegankelijk te maken.
6. Mijn Overheid
Op de website Mijnoverheid.nl kun je informatie verzamelen uit de bron: de Basisregistratie Personen (BPR). De BRP bevat een groot aantal gegevens over jezelf. Bijvoorbeeld je voornamen en achternaam, je geslacht en je adresgegevens.
Datakeeper is afhankelijk van de bronnen waaruit de gegevens gehaald worden. Wanneer een van die bronnen tijdelijk stil ligt vanwege bijvoorbeeld technische werkzaamheden dan kan Datakeeper je gegevens niet ophalen. Probeer in dat geval een screenshot te maken van de error die je ontvangt en stel de makelaar op de hoogte via info@hureninerasmusveld.nl
Het gebruik van Datakeeper is een vereiste. Het is dan ook niet mogelijk om ons handmatig je documenten op te sturen tenzij deze aanvullend zijn op je Datakeeper sessie. Ervaar je problemen met Datakeeper? Neem dan contact op met de makelaar via info@hureninerasmusveld.nl.
Datakeeper haalt de informatie uit betrouwbare bronnen, zoals bijvoorbeeld het UWV en de Belastingdienst. Vanuit het UWV komt alleen het laatst ontvangen salaris. Wanneer er een wijziging is in je werksituatie, bijvoorbeeld een nieuwe baan waarvan de gegevens niet in Datakeeper tevoorschijn komen, stel de makelaar hier dan van op de hoogte.
Datakeeper is ontworpen om je gegevens op te slaan, te beheren en te beschermen. Datakeeper gaat uit van twee belangrijke principes:
1. Datakeeper voldoet aan de hoogste security eisen, op bankniveau. De Datakeeper app slaat geen informatie op en zodra je data uit de app verwijdert, is het direct verwijderd van je telefoon.
2. Met Datakeeper bepaal je zelf wie je persoonlijke gegevens ontvangt, want jij hebt de controle.
Je moet sinds 30 januari 2023 gebruik maken van de sms-controle. Inloggen met alleen je DigiD gebruikersnaam en wachtwoord is niet meer mogelijk. Controleer daarom of je sms-controle aan hebt staan en vraag deze aan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
Ja, je kan nog steeds Datakeeper gebruiken. We halen gegevens op bij de Belastingdienst over je laatst ingevulde belastingaangifte. Daarnaast gebruiken we de gegevens uit Datakeeper voor het controleren van je rekeningnummer, je BRP en de controle van je identiteit.
Dit is geen probleem. In dat geval verzoeken we je om een kopie van je bankpas in je inschrijving te uploaden. Eerder in het proces heb je in je inschrijving een vraag gezien over je bankrekening. Als je dit verkeerd hebt ingevuld en toch een andere bank hebt, vragen we je om terug te gaan naar je account en dit te wijzigen. Er wordt dan automatisch een nieuwe QR-code gegenereerd. Je kunt deze dan weer scannen en het dataverzoek opnieuw invullen. Alle gegevens die je al in je Datakeeper app had opgeslagen hoef je niet opnieuw toe te voegen.
Datakeeper is dé datawallet om data te verzamelen, veilig op te slaan en te versturen voor consumenten. De oplossing zorgt ervoor dat de consument snel en simpel persoonlijke informatie kan verzamelen en met zijn autoverhuurder, makelaar, bank, hypotheekverstrekker, kredietverstrekker, of andere dienstverlener kan delen.
Datakeeper is onderdeel van Rabobank.
Kijk op www.datakeeper.nl voor meer informatie
Huren
Het is helaas niet toegestaan om de woningen te huren met woningdelers. Er wordt enkel verhuurd aan alleenstaanden, samenwonenden en gezinnen.
Je huurt voor minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand. Daarbij geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Je trouwe viervoeter of gezellige kat neem je natuurlijk graag mee naar je nieuwe woning. Mits dit geen overlast veroorzaakt voor andere bewoners, is dit toegestaan. Zorg er dus voor dat je huisdier niet overmatig blaft of miauwt, niet ontsnapt uit de woning en geen schade veroorzaakt aan de woning.
Kwaliteit en voorzieningen
De wanden in de woning worden voorzien van renovlies en daarna 1 keer gesausd. Dit betekent dat je de wanden niet meer hoeft te behandelen.
Als je wilt mag je de wanden schilderen of behangen. Deuren en kozijnen mogen niet beschilderd worden. Maar let op, bij het verlaten van de woning dient de woning met witte, schadevrije wanden achtergelaten te worden. We adviseren je dus terughoudend te zijn in het toepassen van felle kleuren en dergelijke.
Alle wanden (met uitzondering van badkamer, toilet en berging) worden afgewerkt met renovlies en gesausd opleverd. De badkamer en toilet worden voorzien van tegelwerk en spuitwerk, dus zijn volledig afgewerkt. De berging is niet afgewerkt. De betonnen plafonds in de woningen m.u.v. de meterkast worden afgewerkt met een gespoten toplaag.
Ja de woningen beschikken over glasvezel internet. Stabiel internet, met iedereen tegelijk online zonder vertraging én even snel uploaden als downloaden. Wel zo handig met thuiswerken of bestanden uploaden in de cloud. Altijd internetten zo snel als het licht. De aanbieders zijn: KPN en Deltafiber.
Het is niet mogelijk om zelf een keuken en badkamer te kiezen. Maar doordat wij werken met een neutrale en moderne afwerking, zoals tegels, sanitair en inbouwapparatuur, ontstaat er een ruimte die je in een handomdraai aan jouw eigen stijl aanpast.
Er wordt een complete keuken geplaatst. Dat wil zeggen een witte keuken, met een kunststof aanrechtblad en alle keukenapparatuur; koelkast met vriesvak, vaatwasser, inductie kookplaat, afzuigkap en combi magnetron.
De badkamer is modern afgewerkt met een indeling conform plattegrond.
Het toilet is voorzien van antraciet vloertegels en witte wandtegels.
De vloeren worden kaal opgeleverd en er zijn ook geen plinten aangebracht zodat je vrij bent in de keuze van een vloer. Je dient deze zelf te voorzien van een voor vloerverwarming geschikte vloerbedekking. Wanneer je een huurovereenkomst ondertekend ontvang je vrijblijvend een aanbieding van een stoffeerder. Hier mag je erop vertrouwen dat je een scherpe prijs krijgt aangeboden met een vloer die volledig voldoet aan alle bouweisen.
Jouw woning is uitgerust met een duurzaam klimaatsysteem. Je woning wordt verwarmd en gekoeld met een warmtepomp. De warmtepomp in je woning verbruikt stroom voor warm tapwater en om je huis te kunnen verwarmen en koelen. De warmtepompen in boven elkaar gelegen appartementen zijn samen gekoppeld aan de bodem onder het complex. Op deze manier kan de bodem worden gebruikt om warmte en koude aan te onttrekken en in op te slaan. Voor de appartementen legt KIN het duurzame bodemsysteem aan en zorgt voor een goed functionerende warmtepomp en natuurlijk het onderhoud ervan. Zo kun je zorgeloos genieten van je nieuwe appartement. Er dient een huurovereenkomst voor de installatie en een leveringsovereenkomst met KIN te worden gesloten, bij het huren van de woning.
Achter de gebouwen bevindt zich een ruime parkeerplaats waar vrij geparkeerd kan worden op straat. De woningen hebben geen toegekende privé parkeerplaats.
Ja er is een gemeenschappelijke fietsenstalling met laadmogelijkheden voor elektrische fietsen.
Er zijn geen externe bergingen in het complex. Elke woning beschikt over een inpandige berging / technische ruimte.
De lage temperatuurverwarming wordt uitgerust met naregeling per verblijfsruimte.
De woningen worden voorzien van een WTW (warmte terug win) systeem.
De woningen worden verwarmd door middel van vloerverwarming. Dat betekent dat een vloerafwerking zoals laminaat, tapijt of PVC niet teveel warmte weerstand mag geven. De richtlijnen zijn:
- Vloeren los en zwevend van de wanden leggen
- Vloeren niet verlijmen
- Dunne ondervloer (folie) geschikt voor vloerverwarming gebruiken
Er zit een wasmachine-aansluiting in de inpandige berging / technische ruimte.
Ja, het restafval en GFT wordt afgevoerd via ondergrondse containers. Het overige afval wordt opgehaald.
Er zijn geen privé parkeerplaatsen, dus je kunt ook geen laadpaal plaatsen. Raadpleeg de gemeente voor openbare laadvoorzieningen in de buurt. Er zijn laadvoorzieningen voor elektrische fietsen in de gemeenschappelijke fietsenstalling.
Ja, alle woningen hebben 3 PV panelen met een vermogen van 405WP per paneel.